Про розвиток жінки на нашому підприємстві

03.02.2020

«Альтеп-Центр» – унікальне на Чернігівщині підприємство не лише тому, що створене з нуля, робить ставку на інновації та виробляє твердопаливне обладнання. Його особливість ще й у тому, що тут на практиці запроваджують принципи гендерної рівності та рівних можливостей. Зокрема, вже другий рік діє проект жіночого розвитку «Лілея», що охоплює різні напрямки: розвиток жінки як професіонала та лідера, особистості, створення гідних умов праці.

– Принцип гендерної рівності не прописаний у статутних документах нашого підприємства, але ми приділяємо цій сфері велику увагу, – розповідає Аліна Кунденко, заступник директора компанії «Альтеп-Центр» (також дружина директора та співзасновника), кандидат економічних наук, донедавна – викладачка Чернігівського технологічного університету.

– Розкажіть детальніше, з чого ж все почалося?

– Десь півтора роки тому нашому підприємству запропонували взяти участь у масштабному заході – бізнес-спартакіаді. Загалом долучилися 4 підприємства, понад 100 чоловік, змагання проводилися з 6 видів спорту, і все це тривало півроку. Звісно, ми почали формувати команди, тренувалися. І якщо не брати до уваги футбол, то в решті видах спорту жінки теж запросто могли б позмагатися (як, наприклад, у греблі на човнах-драконах).

Але цього не сталося, чоловіки були активніші. Я почала розмірковувати над ситуацією. Напевно, жінкам справді важче виділити час для тренування, адже зазвичай саме вони готують вдома вечерю, вчать з дітьми домашні завдання, мають якісь побутові справи. На нашому підприємстві всі рівні – це так, і це класно, але в повсякденному житті ми не можемо сказати, що перебуваємо в однакових умовах з чоловіками. Я задумалася, чого потребують наші жінки, і дійшла висновку, що нам потрібен проект жіночого розвитку.

Ми провели внутрішній конкурс, аби придумати назву, провели опитування, аби з’ясувати, чого наші жінки потребують. І так з’явилася ця назва – «Лілея», що символізує жіночність, ніжність, чистоту та красу. Також ми визначилися з основними напрямками та завданнями проекту.

– Поділіться досвідом, будь ласка! Гадаю, він може бути корисним і керівникам інших підприємств.

– Мету проекту сформулювали так: розвиток жінок як професіоналів, лідерів, особистостей, які мають чіткі цілі, хобі та орієнтовані на саморозвиток для підвищення самооцінки, внутрішньої мотивації, задоволення від своєї діяльності та творчої самореалізації. Фактично кожен місяць проводимо різні заходи. Запрошували візажиста, психолога, астролога-нумеролога (дівчата захотіли, аби склав їм натальні карти), майстра з фейсбілдінгу (фітнес для м’язів обличчя), дієтолога.

Підприємство взяло витрати на себе, тому що працівниці, відчуваю, ще не готові самі за це платити. Останню зустріч нашого жіночого клубу ми проводили напередодні Нового року у форматі «капелюшної вечірки», запрошували майстриню Валентину Свистун, яка виготовляє капелюшки, вона розповіла деякі цікаві факти про капелюшки, про відомих жінок, принесла деякі вироби, а професійний фотограф знімав наших жінок. Варто було побачити, як сяяли очі у наших працівниць! Так що цю традицію, вважаю, варто продовжувати. Ефект від вечірки був навіть більшим, ніж я очікувала. Я бачила, які ці жінки зосереджені на роботі, які трохи скуті вони були на початку, але далі – усміхнені, з’явилася легкість у спілкуванні, відчувалося, що їм цікаво. Це було неповторно!

– Одне із завдань проекту «Лілея» – розвиток жінок як професіоналів. Як саме це відбувається?

– Як не крути, наші жінки працюють на виробництві, тобто вони також є носіями певних професій, компетенцій, тому ми обов’язково проводимо внутрішнє навчання та залучаємося до зовнішнього. Внутрішнє – це різноманітні семінари, тренінги. Зараз у нас проходить серія стратегічних сесій, підвищуємо обізнаність щодо стратегічного управління, розробляємо стратегію. Практикуємо перехресне навчання, щоб покращити зв'язок між працівниками різних підрозділів (це коли один з підрозділів може проводити навчання для працівників іншого підрозділу), і ця практика гарно себе зарекомендувала.

Крім того, відправляємо людей на курси, багато уваги приділяємо питанням охорони праці. Ми з чоловіком проходили навчання в школі власників бізнесу, в школі топ-менеджерів (останнє – за системою зростаючих продажів у рамках міжнародного проекту).

– Хочу уточнити, чи професійне навчання стосується і чоловіків, і жінок, тобто вони мають рівні можливості?

– Так, звичайно. Для нас у професійному плані немає значення, це чоловік чи жінка, це спеціаліст. Є посада, є певні функції. Головне, щоб людина працювала на совість.

Запроваджуємо також індивідуальні програми розвитку співробітників, орієнтуємося на підготовку майбутніх керівників. У нас є внутрішня «академія зварювання», адже для виробництва твердопаливного обладнання потребуємо фахівців найвищої кваліфікації. До слова, зварювальник – це традиційно чоловіча професія. І я не впевнена, що жінкам варто в цьому плані конкурувати з чоловіками. Але в іншому мають бути рівні можливості. Наразі на підприємстві у нас працює близько 180 чоловіків і жінок, приблизно 20% – це жінки.

Аби допомогти нашим жінкам розвиватися як лідерам, залучаємо їх до корисних справ, найчастіше – до благодійної діяльності. Допомагаємо в основному дитячим закладам Чернігова. Зазвичай це якісь заходи до Дня захисту дітей, Миколая, початку навчального року тощо. Пропонуємо нашим працівницям залучати і своїх власних діточок, аби вони теж бачили цей приклад. Якщо говорити про хобі наших жінок, то ми підтримуємо спортивний напрямок, деякі з наших працівниць грають у волейбол, дехто відвідує гурток східних танців.

Коли я проводила опитування наших працівниць, зрозуміла, що їхній світ дуже обмежений родинними обов’язками. В наш час жінка має бути одночасно і дбайливою мамою, і люблячою дружиною, і господинею в хаті. Але кожній з нас також хочеться відчувати себе унікальною, особливою – як у кіно, як на сторінках модних журналів. Тому ми частенько проводимо фотосесії для наших жінок. Щоправда, відгукуються переважно молодші працівниці. Коли проводимо внутрішні лекції, тренінги, то наші жінки залучені на 100%, а от коли щось проводимо щось нестандартне, відгукуються переважно дівчата. Відчуваю, що треба попрацювати над тим, аби всі розкрилися.

Коли ми робили підсумкове анкетування наприкінці року, були питання, чи подобається жінкам цей проект, що їм дають наші заходи, чи будуть жінки щось впроваджувати в життя? Відсотків 80 сказали – так, для нас це важливо, це впливає на наше ставлення до життя, сподобалися тренери, сподобалися заходи. А от на запитання, чи ви самостійно щось подібне відвідуєте, майже 100% відповіли, що не відвідують.

– Знаєте, насправді мені дуже дивно це чути! Адже в Чернігові проходить купа різноманітних зустрічей, тренінгів, лекцій, майстер-класів!

Якщо люди не мали такого досвіду, не жили таким життям, не приділяли увагу розвитку, то їх треба спрямувати й дуже м’яко до цього підвести, щоб вони зрозуміли, що це їм підходить, що це не екстремально, не ламає їх звичні рамки, не йде в розріз з їх сімейним чи особистим життям.

– Так, це дуже слушна думка! Бачу у вашому офісі настінний календар на 2020-й рік, де жінки-моделі позують на фоні обладнання, що випускає «Альтеп-центр». Це також фотосесія у рамках проекту «Лілея»?

– Це наша наступна ініціатива, а в якості моделей дійсно виступають дві наші працівниці – бухгалтер і конструктор. В Чернігові є дизайнерка Олена Хрустицька, яка створює вишукане вбрання для ділових жінок. І якось ми говорили з нею, що мода зазвичай асоціюється у нас з подіумом, якимись особливими подіями в житті. Побутує думка, що таке вбрання не дуже підходить звичайним жінкам. І саме тому ми вирішили показати, що жінка в будь-якій сфері може реалізувати себе як професіонал і при цьому залишатися жінкою, вдягати модне стильне вбрання. Олена підготувала ці сукні, а наші працівниці побули в ролі фотомоделей. Це був для них сюрприз. Фотосесія проведена в цеху, а фото ми використали для календаря.

Ми прагнули показати, що жіночність може розкритися будь де, навіть на підприємстві, що виробляє твердопаливне обладнання. І хочемо це довести, в першу чергу, самим жінкам. Цей проект має назву «Ти жінка». Маємо бажання вивести його на рівень міста, залучати інші підприємства, щоб наші жінки усвідомлювали, що можна сміливо поєднувати успішну кар’єру та родину, розкриваючи свій потенціал.

– У вас є проект розвитку для жінок, але гендерна рівність – це не тільки про рівні можливості для жінок, це і про права чоловіків також. Чи були у вас на підприємстві, приміром, такі випадки, що саме чоловік йде у декретну відпустку?

– Щиро кажучи, я таких випадків не пам’ятаю. Можливо, помиляюся.

Гендерна політика на підприємстві – це також про захист від сексуальних домагань, харасменту, від яких можуть потерпати і жінки, і чоловіки. До якої людини на вашому підприємстві можна звернутися, поскаржитися, попросити допомоги?

Структура нашого підприємства процесофункціонального типу, і один з відділів має функції дещо ширші, ніж у звичайного відділу кадрів. Це відділ побудови, який відповідає за добір, пошук, навчання кадрів, а також за звітність та етику. Всі працівники про це знають, і якщо виникають питання такого характеру, варто звертатися саме туди! Але наскільки я знаю, таких скарг і звернень у нас не було.

– За статистикою, на деяких підприємствах жінки досі отримують на 25-30% менше, ніж чоловіки на аналогічних посадах. Як можете це прокоментувати?

– Можу сказати лише про «Альтеп-Центр». У нас штатний розклад однаковий для всіх. Особливий підхід до жінок полягає лише в тому, щоб створити їм належні умови, аби вони могли розкритися, реалізуватися. Жінка має рівні права з чоловіком, це декларує законодавство, але в житті буває по-різному. Тому ми прагнемо допомоги реалізувати ці права.

Автор Вікторія Сидорова
Джерело: Час Чернігівський

Поділитися в соцмережах